Fältbiologerna Fjälltur Bunnefjällen 1977

Min första fjälltur som jag ledde med fältisar och fältbiologer från surahammar 1977

Jag var aktiv i Fältbiologerna Surahammar som sekreterare i styrelsen och som ledare för juniorsektionen Fältisar (6-12 år). Vi planerade och genomförde 1977 en fjällvandring där Jag (17 år) och seppo (18 år) som "seniorara" ledare för gruppen på 8 fältbiologer och fältisar, den yngste bara 7 år,  genomförde en fjällvandring i Jämtlands Bunnefjällen och Snashögarna.

Vi hade tränat att vandra under våren på Bergslagsleden och tälta i skogen och  kände oss väl förberedda. Syftet var främst att skåda fågel i fjällen, där Seppo Leppälampi var en duktig fågelskådare. För många var det nog fjälläventyret som lockade.

Med på turen var:
Seppo Leppälampi och Hansi Gelter (ledare):

Gruppfotot från  vänster: Anders Karlsson, Christer Skoog, Mikael Leppälampi, Harri Reijo, Seppo, Mats Pettersson och Hansi.

Plats: Södra Bunnesjön

Dag 1 Ankomst

I början av juli tog vi tåget till Enafors i Jämtland. Där fick i övernatta i i en kåta då tåget ankom sent på eftermiddagen och vi inte hade råd att bo på hotell eller stugby. Vi fick gratis använda en samisk kåta i byn och sov i våra soväckar i kåtan.

Dag 2 Mot fjället

Första vandringsdagen fuskade vi genom att ta en taxi upp till Handöl, där det är ett stenbrott för täljsten.
Därifrån vandra vi någon km fram till bron och vägbommen, varifrån vi  började vandra stiglöst upp på fjället med tung packning och slog läger nedanför täljstensvalen (778m.ö.h.).

Älven Handölan kastar sig imponerande utför fjället ner mot Ånnsjön.

På väg upp mot fjället.

Dag 3 Mot Stråten

Dag 3 fortsatte vi klättringen uppför mot Stråten (1143 m.ö.h.) och slår efter ca 5 km läger på 970 m.ö.h. mellan Håraeggen (966m.ö.h.) och Stråten.

Dag 4 Utmaningar

Upp mot Bunnesjöarna passerade vi bäckar från Stråten och från Bunnesjöarna (953 m.ö.h) där vi slår läger på sluttningen upp mot Västra Bunnestöten (1554 m.ö.h.)

Nästa dag kom vi upp i Bunnefjällsplatån där vi passerade Norra och södra Bunnersjön medan vi spanade av efter fjällsjöfågel. Vi hade problem att hitta en torr lägerplats nära sjön och fick klättra upp en bit på Bunnefjället där vi hittade en plätt slåt mark och slog läger.  Här tillbringade vi två nätter för att kunna spana av sjöarna efter fjällfågel. Vi hittare även flera stora renhorn.

Dag 4-5 Bunnesjöarna

Vy över Snashögarna

Vy över Bunnesjöarna

Dag 5 Korsa Handölan

Att korsa Handölan blev en rejäl utmaning med vad i det iskalla vattnet.

Efter besök på Storulvåns fjällstation med efterlänktad fika med mockarutor bar det iväg uppför Getryggen och leden Blåhammarfjället mot Snashögarna (1463 m.ö.h.)

Dag 5 Uppför Snashögarna

Vindskyddet nedanför Tväråklumparna

Snöfälten bakomTväråklumparna utlöste flera lerlaviner som rev med mig en bit utför slänten.

Dag 6 Läger vid Snashögarna

Sista dagen blev det busväder innan det var dags att ta sig tillbaka till Enafors.

Vy över Ånnsjön bort måt Årefjällen. Nedanför berget vägen till Handöls stenbrott.